Random

Spørsmål

Noe av det mest irriterende med å lese noe av Sokrates, eller rettere sagt Platon, er at man begynner å tro at man kan gjenskape en dialog i samme ånd som det man har lest. Jeg har aldri ansett meg selv som en intelligent person, men min måte å stille meg kritisk til det «korrekte» får folk til å anse meg som et rompehull. Eller kanskje jeg tar feil igjen. Jeg tror heller det ligger noe i det at jeg i det hele tatt stiller spørsmål.

Ingen av oss er fri for tankefeil, men det som gjør menneske unikt fra resten av vår planet er at vi kan sette det hele under en dialog. Jeg elsker en god debatt, for jeg vet at jeg kan ta feil. Jeg vet at jeg er dum, men jeg vet at jeg ikke trenger å være det. Jeg har ikke tid til å lære alt, derfor trenger jeg andre til å belære meg om vesentlige ting som de interesserer seg i. I slike kretser trives jeg. I slike kretser lærer jeg. Hvordan kan man egentlig ikke like noe slikt? Hvordan kan man anse en slik situasjon som negativ? Hvordan kan man bli fornærmet når en person spør: Men hvorfor er det slik?»

I pausen ble jeg satt mellom to nikkedukker – altså mellom to personer som alltid er enige med hverandre for å bevare en samtale. De snakket, igjen, om hvor dumme Amerikanerne var. «Hvordan kan våpen være lovlig? De kan jo bare skyte hverandre hele tiden»

» Ja, hvordan kan de det? De er jo bare så dumme. »

Jeg burde vist bedre, men jeg spurte: «Hva mener dere med det? Hva er det så galt med å ha våpen?»

( X foran bindestrek er hva de sier, kun bindestrek er hva jeg sier?

X- Det sier jo seg selv, man kan jo bare skyte alle og vilt omkring.

– Men det er jo ikke slik det Amerikanske samfunn er. Ja, de har flere skyteepisoder enn oss, men de har også en høyere befolkningmengde enn oss. Nå vet jeg ikke hva dere har lest, men ut av deres befolkning dør det rundt 10.000 hvert år som følge av et håndvåpen. Det inkluderer alt fra uhell til hva politiet gjør. Det er jo egentlig ganske lite i forhold til hva trafikken tar av liv, og enda mindre enn hva tobakken tar hvert år. Det er mange ting som tar flere liv enn håndvåpen og det er ingenting som sier at situasjonen hadde vært annerledes om det hadde vært ulovlig.

X- Ja, men se på alle skoledrapene.

– Ja, og i Norge hadde i Utøya. I Norge er våpen ganske kontrollert, men vi har opplevd at det finnes utveier. I England er det også kontrollert, og der finnes det også episoder. Så hva er poenget ditt?

X- Våpen tar liv og det burde være ulovlig.

– Biler, tobakk, Hamburgere, kniver, ja, så og si alt tar liv. Hva skiller håndvåpen fra resten.

X- …………

– Det lager mye lyd og media snakker mye om det. Kan du si noe annet?

X- Ikke vær banal. Du vet godt at det burde være ulovlig.

– Nei, det vet jeg faktisk ikke noe om. Det jeg vet er at mord er i stor grad knyttet til kriminalitet, og kriminalitet er knyttet til fattigdom og mangel på muligheter. Vi lever ikke i en drømmeverden der alle kan ha det like bra, og med det følger at ting kan skje. Jeg trenger vel ikke å nevne at det ikke er lett å skaffe et våpen i USA. Man må ha plettfri vandel og man må vente i syv dag før man eventuelt kan få det. Deres system ligner faktisk ganske mye på det samme som vi har i Norge. Ja, ting skiller. De kan ha automatvåpen, det kan ikke vi, men mye av det samme er likt.

X- Ja, så det du sier er at det er greit å drepe!

– Hvor fikk du det fra? Jeg sier bare at man ikke kan ta en antagelse og omgjøre det til en sannhet. Du gjentar bare en del av noe som du har hørt fra noen andre, og det er ikke mer sant enn det jeg sier. Det virker nesten som du tror at alle drap vil bli borte når våpen blir mer kontrollert, og jeg vet ikke om det er sant. Det jeg vet er at våpenloven i USA er befestet i deres grunnlov og det er utrolig naivt av deg å kritisere deres grunnlov basert på så lite viten du har om saken.

X- Ja, nå vet vi hverfall at Anders liker mord og våpen.

Og med det gikk de. Kanskje jeg var en drittsekk? Kanskje jeg var frekk. Uansett, slike situasjoner befinner jeg meg ofte i. Folk vil ikke bli stilt spørsmål. Det er det inntrykket jeg har av vårt samfunn. For all del kan jeg ta feil, men for min del har jeg mistet nok av venner på det enkle grunnlag at jeg ikke er enige i det de sier. I mange tilfeller er jeg ikke uenig engang, jeg vil bare vite mer om hvorfor de mener det de mener.

PS: Aldri stil deg kritisk til hva en jente mener. Da vil du forbli singel ganske lenge.

Standard

Legg igjen en kommentar